Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) schat 20 miljoen euro kwijt te zijn aan de schadeloosstelling van consumenten die een reis hadden geboekt bij de failliete Oad Groep.

“Het is een ruwe schatting, het kan 2 miljoen euro meer of 2 miljoen minder zijn. Maar het wordt in elk geval het hoogst totaalbedrag dat wij ooit hebben uitgekeerd wegens het faillissement van één reisorganisatie”, zei SGR-directeur Erik Jan Reuver woensdag.

De schadeloosstelling betreft in totaal zo’n 80.000 Oad-klanten. Daar zitten ook mensen bij die pas over 6 maanden op reis zouden gaan en slechts een kleine aanbetaling hebben gedaan.

Publieksheffing

SGR heeft voldoende financiële ruimte om de schadeloosstelling te betalen. Het fonds heeft momenteel 85 miljoen euro in kas. De basis van dit kapitaal wordt gevormd door de toeslag op de reissom die consumenten tussen 1983 en 1999 betaalden.

In 1999 kwam een einde aan deze ‘publieksheffing’. Door “verstandig vermogensbeheer” is het SGR-kapitaal sindsdien gegroeid, aldus Reuver.

Razend druk met Oad

Oad Reizen werd vorige week failliet verklaard door de rechtbank in Almelo. Klanten die een reis hebben geboekt bij Oad kunnen een beroep doen op het potje van de SGR.

SGR zorgt er in ieder geval voor dat de 7000 mensen die nu met Oad op vakantie zijn hun vakantie zonder extra kosten of vertragingen kunnen afmaken. Iedereen die nog op reis moet gaan, krijgt ofwel zijn geld terug of krijgt een vervangende reis aangeboden.

De Stichting heeft het razend druk met het faillissement van Oad. Er wordt niet alleen gebeld door consumenten, maar bijvoorbeeld ook door hotels in binnen- en buitenland die ten onrechte veronderstellen dat zij bij SGR geld kunnen claimen. Reuver: "Wij zijn er alleen voor consumenten."

Oad reageerde te laat

De OAD (Overijsselse Autobusdiensten) ontstond uit de fusie van drie regionale busmaatschappijen die in de jaren 20 waren opgericht. Vanaf de jaren 60 richtte het zich meer en meer op de reisbranche. Onder de naam Oad Reizen werd een breed scala aan vakantiereizen aangeboden.

Oad Reizen groeide daarna uit tot een van de grootste reisorganisaties van Nederland. Niet alleen zonaanbidders en wintersporters, maar ook zakenreizigers konden bij het bedrijf terecht. Vanaf de jaren 80 kwamen behalve busreizen ook vliegvakanties in het assortiment.

De reisorganisatie werd groot door zijn aanbod telkens aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Maar volgens reisbrancheorganisatie ANVR heeft Oad mogelijk te laat ingespeeld op de consument die via internet zelf zijn reis wil samenstellen.

Inmiddels hebben reisorganisatie SRC-Cultuurvakanties, het busbedrijf van Oad en Oad Business Travel een doorstart gemaakt.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl